Joris Lucassen

Sinds afgelopen september ben ik, na een zeer leerzaam en turbulent jaar in de filialen, begonnen aan de tweede fase van het Management Traineeship: Het hoofdkantoor.
De winkel-outfit wordt geruild voor de passende kantooroutfit, maar de mouwen blijven flink opgestroopt. In de filialen heb je stappen gemaakt waar de gemiddelde winkelmedewerker jaren over doet. Van hooguit weten wat ‘FiFo’ inhoudt tot het praktisch runnen van (een gedeelte) van de winkel, en dat alles binnen één jaar.

Op het hoofdkantoor wilde ik uiteraard in hetzelfde tempo door en gelukkig kon dat: Dekamarkt is op zoek naar de ‘ideale warenindeling’ om enerzijds zo goed mogelijk in de behoeftes van de (potentiële) klant te voorzien en anderzijds om de Dekamarkt identiteit eenduidig naar voren te laten komen in iedere winkel. Meerdere filialen beschikken ondertussen over een indeling die door mij geadviseerd is, met meer en passender assortiment op de juiste plek in de winkel. Als ik daar nu rondloop kan ik zeggen: “Kijk, dat komt uit mijn koker!”. Dat geeft mij veel voldoening, want vanaf dag één heb je de kans om direct betekenisvol te zijn voor de organisatie.

Mijn ontwikkeling krijgt hierdoor een enorme boost. Ik ben tegen vragen aangelopen als: Hoe moet je zo’n belangrijk project aanvliegen? Hoe betrek je de juiste mensen en wat is er voor nodig om het daadwerkelijk van de grond te krijgen? Hoe zorg je dat mensen naar je willen luisteren? Tegelijkertijd moet je ook zorgen dat je voldoende kennis vergaart over de feitelijke inhoud van het project. Gelukkig biedt de organisatie hierin verschillende vormen van ondersteuning. Je hebt een mentor die je persoonlijk begeleidt en zelfs de deur van de directeur staat altijd voor je open. En heb je inhoudelijk een tof idee? Go for it!

In de afgelopen anderhalf jaar bij Detailresult Groep heb ik veel over mezelf geleerd, maar ook over het werken in een grote organisatie: Hoe beweeg je in een bestaande bedrijfscultuur, hoe maak je jezelf zichtbaar en op welke wijze kan je zelf het voortouw nemen in je eigen ontwikkeling? Dat is misschien wel de belangrijkste bagage die ik meeneem naar de rest van mijn carrière.

En nu verder? In mijn ogen is de operatie waar het allemaal gebeurt. In de filialen verdien je als bedrijf niet alleen je geld, maar sta je ook in direct contact met de klant en laat je zien wie je bent. Kwaliteit, service en beleving worden steeds belangrijker. Door je formule vorm te geven en duidelijk naar voren te laten komen kan je winkelen leuk maken, klanten komen dan speciaal naar jouw filialen. Daarin zijn nog een hoop stappen te maken en dat zie ik als een hele gave uitdaging voor de toekomst!

Heb je vragen aan Joris? Stel ze via LinkedIN!